[고3] 2025년 03월 – 35번: 지식 전승을 위한 문화적 기억과 협업의 중요성
Cultural storage and transmission require humans to accomplish the work of storing knowledge and passing it on to the next generation by means other than DNA. To that end, humans developed techniques of memorization, of transmitting knowledge through education and by using external memory devices. The Chauvet cave was such a device, a place that humans returned to generation after generation, cooperating on a project that none of them could have accomplished alone. Each generation of artists learned techniques and continued the work of previous ones, preserving and improving what their predecessors had worked on. For us, the idea that humans might work on a single system of caves for thousands of years in the same style is almost unimaginable. But these early humans were highly conscious of the importance of storing and preserving knowledge and of passing down ideas.
구분 | 내용 설명 | 원문 |
주장 | 인간은 지식을 DNA 외의 방식으로 저장하고 다음 세대로 전달해야 했다. | Cultural storage and transmission require humans to accomplish the work of storing knowledge and passing it on to the next generation by means other than DNA. |
근거 | 이를 위해 기억술, 교육, 외부 기억 장치 같은 방법들이 생겨났다. | To that end, humans developed techniques of memorization, of transmitting knowledge through education and by using external memory devices. |
예시 | 쇼베 동굴은 그런 장치 중 하나로, 세대마다 사람들이 협력해 작업을 이어갔다. | The Chauvet cave was such a device, a place that humans returned to generation after generation, cooperating on a project that none of them could have accomplished alone. |
증거 | 각 세대의 예술가들은 기술을 배워 전 세대의 작업을 이어가고 발전시켰다. | Each generation of artists learned techniques and continued the work of previous ones, preserving and improving what their predecessors had worked on. |
결론 | 수천 년 동안 같은 스타일로 작업하는 것은 지금은 상상하기 어렵지만, 당시 사람들은 지식 저장과 전달의 중요성을 잘 알고 있었다. | For us, the idea that humans might work on a single system of caves for thousands of years in the same style is almost unimaginable. But these early humans were highly conscious of the importance of storing and preserving knowledge and of passing down ideas. |

문제 지문 | 원문 지문 | |
1 | Cultural storage and transmission require humans to accomplish the work of storing knowledge and passing it on to the next generation by means other than DNA. | Cultural storage and transmission require humans to accomplish the work of storing knowledge and passing it on to the next generation by means other than DNA. |
2 | To that end, humans developed techniques of memorization, of transmitting knowledge through education and by using external memory devices. | To that end, humans developed techniques of memorization, of transmitting knowledge through education and by using external memory devices. |
3 | The Chauvet cave was such a device, a place that humans returned to generation after generation, cooperating on a project that none of them could have accomplished alone. | The Chauvet cave was such a device, a place that humans returned to generation after generation, cooperating on a project that none of them could have accomplished alone. |
4 | Each generation of artists learned techniques and continued the work of previous ones, preserving and improving what their predecessors had worked on. | Each generation of artists learned techniques and continued the work of previous ones, preserving and improving what their predecessors had wrought. |
5 | For us, the idea that humans might work on a single system of caves for thousands of years in the same style is almost unimaginable. | For us, the idea that humans might work on a single system of caves for thousands of years in the same style is almost unimaginable. |
6 | But these early humans were highly conscious of the importance of storing and preserving knowledge and of passing down ideas. | But these early humans were highly conscious of the importance of storing and preserving knowledge and of passing down ideas. |
* 원문 참고 어휘
- wrought 만들어낸, 초래한 (= worked on, wrought는 work의 과거형을 나타내는 고어)
관련 자료 바로가기
[고3] 2025년 3월 모의고사 - 한줄해석
안녕하세요, Flow 영어연구소입니다. 2025년도 3월 고3 영어 모의고사>의 한줄해석 자료 올립니다.설명문/실용문을 포함 모든 지문을 대상으로 작업했습니다. 자료는 PDF와 Word 파일 모두 올
flowedu.tistory.com
[고3] 2025년 3월 모의고사 - 한줄해석 (좌지문 우해석)
안녕하세요, Flow 영어연구소입니다. 오늘은 2025년도 3월 고3 영어 모의고사>의 한줄해석(좌지문 우해석) 자료 올립니다.설명문/실용문 포함 전지문 작업했습니다. 자료는 PDF와 Word 파일 모
flowedu.tistory.com
[고3] 2025년 3월 모의고사 - 지문 요약 by ChatGPT-4o
안녕하세요, Flow 영어연구소입니다.오늘은 2025년도 3월 고3 영어 모의고사>의 지문 요약 자료 올립니다.ChatGPT 유료 버전(ChatGPT-4o)으로 작업했고,설명문/실용문을 제외한 전지문을 포함
flowedu.tistory.com
[고1~고3] 2025년 3월 모의고사 - 지문 정리 (문제 제작용 hwp 한글 파일)
안녕하세요, Flow 영어연구소입니다. 오늘은 2025년도 3월 고1~3 영어 모의고사>의 지문 텍스트만한글 파일 hwp와 pdf 파일로 정리해서 올립니다.변형문제 출제를 위해 해당 지문들을 hwp 한글 파일
flowedu.tistory.com
'[고3] 영어 모의고사 자료 > [고3] 25년 3월 자료' 카테고리의 다른 글
[고3] 2025년 3월 모의고사 39번 - 지문 구성, 그림 설명, 원문 비교 (0) | 2025.04.04 |
---|---|
[고3] 2025년 3월 모의고사 38번 - 지문 구성, 그림 설명, 원문 비교 (0) | 2025.04.04 |
[고3] 2025년 3월 모의고사 37번 - 지문 구성, 그림 설명, 원문 비교 (0) | 2025.04.04 |
[고3] 2025년 3월 모의고사 36번 - 지문 구성, 그림 설명, 원문 비교 (0) | 2025.04.04 |
[고3] 2025년 3월 모의고사 34번 - 지문 구성, 그림 설명, 원문 비교 (0) | 2025.04.04 |
[고3] 2025년 3월 모의고사 33번 - 지문 구성, 그림 설명, 원문 비교 (0) | 2025.04.04 |
[고3] 2025년 3월 모의고사 32번 - 지문 구성, 그림 설명, 원문 비교 (0) | 2025.04.04 |
[고3] 2025년 3월 모의고사 31번 - 지문 구성, 그림 설명, 원문 비교 (0) | 2025.04.04 |